Ahad, 1 November 2009

Soalan Spot 2

s) Maksud Hadis berkenaan dgn Tarannum ialah: 'Apa yg Allah izinkan akan sesuatu itu, allah juga izinkan bagi Nabi supaya melagukan dgn al-quran', terangkan apa maksud hadis tersebut sebagaimana yg telah anda pelajarinya?

j) Hadis tersebut yg diriwayatkan oleh....memberi maksud bahawa allah taala memberikan izin kpd nabi supaya al-quran itu dibaca dgn berlagu, jelas dan terang. Menunjukkan bahawa berlagu atau bertarannum dgn al-quran dibolehkan sebagai mengganti budaya mendendangkan syair. Oleh kerana sifat manusia adalah fitrah utk melagukan sesuatu, maka sebagai ertenatifnya adalah berlagu dgn al-quran sebagai ganti amalan dan budaya lain. Melagukan al-quran memberikan satu ibadah dan pahala disisi Allah ta'ala yg tidak syak atau ragu-ragu lagi berbanding dgn amalan lain. Hadis tersebut juga adalah saranan atau 'izin' disini menyatakan kebenaran dari Allah taala kpd rasulnya..

4 ulasan:

  1. time kasih ustz, harap2 ustz menanda kertas kami dengan hati yang tenang,moge2 kami memperolehi kejayaan,amin ya rabballalamin.

    BalasPadam
  2. timo kaseh banyok ustaz deh........
    hrap2 xbrubah dah soaln tu
    soaln sbnar pun wak ni jah....
    insyaallah, amin........

    BalasPadam